sobota, 20 lipca, 2024
No menu items!

Aktywny chillout – dlaczego jest tak pożyteczny

Musisz przeczytać

Wielu osobom wypoczynek kojarzy się z wygodnym fotelem, pilotem od telewizora i ewentualnie smaczną przekąską. Faktycznie, od czasu do czasu taki relaks jest potrzebny, ale nie powinien stać się on normą. Zwłaszcza w przypadku osób, które całe życie pracują siedząco przy biurku, i do tego niewiele się poza tą pracą ruszają. Zdecydowanie lepszym sposobem na spędzenie wolnego czasu jest aktywność fizyczna, która w rozsądnej ilość ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Co się dzieje z ciałem przy pracy siedzącej

Tak naprawdę czas spędzony w pracy czy przy dojeździe, a może to być nawet do dziesięciu godzin dziennie, jest czasem w większości bezczynnym. I nie chodzi tu o sam fakt pracowania, ale o bezczynność fizyczną, bo nawet okazjonalne przejście się do kuchni trudno nazwać jakąś aktywnością. Taki bezruch w dłuższej perspektywie będzie prowadził do narastającego znużenia i zmęczenia, a niestety wiele osób dokłada jeszcze po pracy bierny wypoczynek. Wiele dni, tygodni i miesięcy takiego funkcjonowania odbija się bardzo niekorzystnie na organizmie. U wielu osób pojawiają się stany ciągłego przemęczenia i osłabienia, często boli je głowa, mają coraz mniej sił i skarżą się na bezsenność. A to wszystko przekłada się na wiele obszarów życia – zaczyna brakować motywacji i chęci, człowiek zaczyna być ospały albo rozdrażniony, i w efekcie cierpią na tym wszyscy dookoła.

Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna przy wypoczynku

Podczas pracy siedzącej spala się bardzo mało kalorii, i mimo że niejednokrotnie po ciężkim dniu ludzie są fizycznie wyczerpani, to ich bilans energetyczny jest dodatni. Zbyt długi bezruch niesie za sobą wiele negatywnych skutków dla organizmu. To właśnie odpowiednia aktywność warunkuje prawidłowe działanie układu kostnego i mięśniowego, jest kluczowa przy utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała, a także stanowi ważny element profilaktyki przy wielu schorzeniach. Ważny jest też sam mechanizm regeneracji, który bynajmniej nie polega na tym, żeby nic nie robić. Wręcz przeciwnie, liczne badania dowodzą, że mięśnie zmęczone szybciej będą się regenerować, jeśli w ruch zostaną wprawione inne, nie używane. Na tym opiera się teoria aktywnego wypoczynku, która mobilizuje i zachęca do poruszania się nawet wtedy, gdy człowiek nie ma ochoty nawet ruszyć palcem. Ale zmuszenie się wtedy do aktywności przynosi bardzo dobre rezultaty, a w dłuższej perspektywie liczne korzyści dla ciała i kondycji psychicznej.

Jak aktywnie wypoczywać

Aby aktywnie wypoczywać nie trzeba od razu przebiegać maratonu, większości osób jest to zupełnie niepotrzebne. Jest tyle różnych sportów, które można uprawiać dla przyjemności, że każdy coś dla siebie znajdzie.

  1. Spacery i bieganie

Nawet zwykłe chodzenie to bardzo ważna, chociaż przez wielu zupełnie niedoceniana forma aktywności. Mimo że rzadko kiedy udaje się przy nim spocić, to uaktywnia ono mnóstwo mięśni, które przy pracy na siedząco nie są używane. Kilkanaście tysięcy kroków dziennie, a nie jest to jakimś dużym wyzwaniem, to spora ilość spalonych kalorii, lepsza sylwetka i kondycja. Jeśli ktoś chce, to może pójść krok dalej i zacząć biegać. Jednak decydując się na bieganie należy zadbać o odpowiednie obuwie, żeby nie nabawić się problemów z nogami.

  1. Jazda na rowerze

Kolejna wspaniała forma spędzania wolnego czasu. Rower także zmusza do wysiłku mięśnie, których się nie używa przy pracy biurowej, a które świetnie będą pracowały przy pedałowaniu. Można jeździć spokojnym tempem, ale można też narzucić sobie mocniejsze, trochę się przy tym męcząc.

  1. Sporty zespołowe

Jeśli ktoś nie lubi spacerować lub biegać, to może się zdecydować na jakiś sport zespołowy, na przykład koszykówkę, piłkę nożną czy siatkówkę. W nich charakter ruchu jest zupełnie inny, więcej jest aktywności interwałowej, która także jest bardzo potrzebna. A przy okazji można poznać wielu ciekawych ludzi i nawiązać nowe przyjaźnie.

  1. Pływanie

Pływanie to następna polecana forma ruchu, przede wszystkim dlatego, że ma zbawienny wpływ na kręgosłup. Wystarczy godzina w tygodni na basenie, żeby od razu poczuć się lepiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ostatnie

Jak zabezpieczyć swoje dane w chmurze?

W dzisiejszych czasach wiele danych przechowujemy w chmurze. Często nie zdajemy sobie sprawy z zagrożeń, jakie niosą za sobą...

Więcej podobnych