Nawet najmniej awaryjne samochody od czasu do czasu wymagają wizyty w warsztacie samochodowym. Chociażby do wymiany oleju, filtrów czy klocków hamulcowych, które co jakiś okres czasu wymiany wymagają. Jeśli ktoś ma swojego sprawdzonego mechanika, to zapewne z tymi rzeczami, jak również w przypadku jakiejś usterki pojawi się u niego. Ale większość właścicieli pojazdów jedzie do przypadkowego warsztatu i tam zostawia swoje auto. Jednak jest to nieco ryzykowne, gdyż zdarzają się niestety nieuczciwe firmy, które albo będą próbować naciągać na niepotrzebne koszty, albo wręcz oszukiwać przy naprawie. Jak zatem znaleźć mechanika, żeby być zadowolonym z jego usług?
Gdzie szukać mechanika
W przypadku warsztatów samochodowych bardzo dobrze sprawdzają się rekomendacje rodziny czy znajomych. W praktycznie każdej rodzinie jest obecnie przynajmniej jedno auto, i gdzieś ono bywa serwisowane i naprawiane, jeśli więc ktoś będzie zadowolony z jakiegoś miejsca, to je z pewnością poleci. I w drugą stronę, jeżeli jakiś warsztat okaże się nierzetelny, to też zapewne można będzie o tym usłyszeć. Oczywiście takie rekomendacje należy brać z pewną ostrożnością, niemniej mogą być cennym źródłem informacji. Podobnie jak internet, w którym można sprawdzić poleconych mechaników, a także poszukać, jeśli żadnych kontaktów się nie otrzymało. Znalezienie jakiegoś warsztatu nie powinno być żadnym problemem, podobnie jak sprawdzenie opinii o nim, ale i tak przed pozostawieniem samochodu warto jeszcze kilka rzeczy zweryfikować.
Dobry mechanik – na co zwracać uwagę
Zanim ktoś się zdecyduje pozostawić samochód u mechanika, czy to z polecenia kogoś z rodziny, czy znalezionego w internecie, warto jeszcze sprawdzić kilka rzeczy. W końcu każdy chce mieć auto naprawione dobrze, i do tego w uczciwej cenie. Taka weryfikacja może bardzo pomóc, choć oczywiście nie wykluczy tego, że ktoś ostatecznie nie będzie zadowolony z usług.
- Doświadczenie i wyposażenie warsztatu
Samochód samochodowi jest nierówny. Zupełnie innego podejścia wymagają dwudziestoletnie auta, a innego nowe, zaawansowane technologicznie konstrukcje. Dlatego weryfikacja doświadczenia pracowników warsztatu oraz używanego wyposażenia powinna być bardzo istotna przy wyborze. Oczywiście jeśli do wymiany będą klocki czy olej, to z tym raczej każdy powinien sobie poradzić, ale w przypadku poważniejszych usterek omawiana kwestia robi się bardzo ważna. Dobrym rozwiązaniem jest szukanie serwisu specjalizującego się w pojazdach danej marki. Wtedy najczęściej taki serwis dysponuje odpowiednimi urządzeniami, dedykowanymi przez producenta, i ma dostęp do wszystkich procedur naprawczych. Warto też zwrócić uwagę na takie drobiazgi jak względna czystość, organizacja pracy czy chociażby folie ochronne na fotele – wszystko to świadczy o tym, jakie jest podejście pracowników do pracy, a tym samym do samochodów klienta.
- Podejście do klienta
Jeśli już mowa o podejściu do klienta, to pierwsza rozmowa z pracownikiem powinna być już wskazówką do tego, czy warto zostawić tam samochód, czy szukać dalej. Jeśli klient na wejściu zostanie potraktowany jak intruz, który przyszedł i tylko przeszkadza, to zdecydowanie należy postawić na drugą opcję. Życzliwość i uprzejmość to podstawa, ale ważne też jest odpowiednie podejście do kwestii naprawy. Dobry mechanik dopyta się wszystkich szczegółów, wstępnie oceni zakres prac oraz poda szacunkową wycenę i czas potrzebny na zrobienie wszystkiego. Oczywiście trzeba się liczyć z tym że po rozpoczęciu naprawy wyjdzie coś dodatkowego, i tu dobrą praktyką jest rozmowa z klientem i ustalenie dalszego zakresu prac.
- Dokumentacja naprawy
Umawianie się słownie z mechanikiem to proszenie się o kłopoty w przypadku jakiś nieporozumień, dlatego zdecydowanie zalecane jest sporządzenie dokumentacji naprawy. Może to być typowy formularz zlecenia, a może bardziej szczegółowy protokół, ważne żeby był spisany na papierze i zawierał niezbędne informacje. Takie jak oczekiwania klienta, szacowany koszt robocizny i części, a także czas na wykonanie prac. Tak jak to było wspomniane, wszystkie te ustalenia mogą ulec zmianie, ale dobrze jest mieć jakąś podstawę, która w razie sporu będzie nie do podważenia.
- Przejrzyste rozliczenia
U wielu mechaników przy płaceniu można usłyszeć charakterystyczne „Z fakturą czy bez”. Oczywiście ta druga opcja jest tańsza, co nie znaczy lepsza dla klienta. I nie chodzi już o uszczuplanie dochodów Ministerstwa Finansów, ale o to, że wystawiony dokument za usługę jest jednocześnie gwarancją na nią i podstawą ewentualnych reklamacji. Jeśli będzie możliwość, to warto poprosić o wyszczególnienie na takiej fakturze wykazu zużytych do naprawy części, wraz z ich numerami seryjnymi.
- Ilość samochodów na parkingu i terminy
Czy w dobrym warsztacie trzeba czekać długo na naprawę? W większości przypadków tak jest, cenieni mechanicy mogą mieć grafiki wypełnione na wiele tygodni w przód. W przypadku planowanych wizyt nie będzie z tym problemu, gorzej jak się przydarzy nagła awaria. Ale w polecanym serwisie i takie rzeczy bardzo często udaje się pozytywnie załatwić.